Încă din copilărie, pentru cei care au prins care-i treaba cu viața abia după ’89, s-a format în capul lor, cam fără voie, existența a două planuri: înainte și după zilele cele mari, de la revoluție. Și conturarea celor două planuri a fost făcută prin elemente clare: viața în societate, cozi, supunere, ascultare, viața în familie cu restricții, limite, condiții nu tocmai bune. A început să se facă afirmată tot mai vehemementă democrația, libertatea.
Înaintea erei noastre este piesa care ilustrează întocmai cele două planuri, cel de dinainte de ’89, cum era construit regimul și cum era perceput de oameni, dar și reticența sau chiar teama la schimbarea care vine după.
”Înaintea erei noastre este despre plutire. Despre plutire și electricitate, despre cum poți trăi înaintea timpului tău fără să știi că dincolo de gardul casei tale mai există o lume. O lume cu plutirea și cu eletricitatea ei. Înaintea erei noastre este despre noi, despre copii post 1989, copii care au învățat democrația prin tranziție, copii care au învățat că televizorul e mai plăcut decât școala, că școala se dărâmă, că electricitatea costă, că plutirea ți-o faci cu mâna ta, că e mai bine să-ți fie bine decât să ne fie bine, că tot ce era demult era nasol și că de regulă adevărul nu există. Înaintea erei noastre este despre Târnăcop, Aluioni, Zamfira și Ștefăniță Popa într-o luni care nu era septembrie. ”
Distribuția piesei: Alina Mîndru / Maria Veronica Vârlan / Ovidiu Cosovanu / Tiberiu Enache / Tudor Morar / Dumitru Georgescu
Conceptul îi aparține lui Daniel Chirilă, iar producţia: Frilensăr & Teatrul LUNI.
Piesa este amuzantă, chiar dacă poveștile celor care vorbesc de lumea de dinainte de ’89 nu sunt întocmai unele vesele. Trupa este una independentă și chiar dacă nu are în distribuție pe acei actori de care am auzit cu toții, nu trebuie să ne temem că investiția în biletul de spectacol este fără rost. Investim în talente și-n munca celor care vor să miște lucruri în această industrie, mișcări făcute chiar frumos, cu măiestrie.
Urmăriți pagina trupei Frilensăr și pe cea a Teatrului de Luni de la Green Hours și nu ratați următoarele reprezentații ale piesei. (pe 26 martie va fi sigur una). Sau încercați și alte piese de-ale lor, merită văzute și trupa susținută, Mălăieș în călcăieș, Mioritza, ONCE UPON, cîntece despre copilăria furată).