Acesta este titlul cartii pe care autorul, Atul Gawande, o recomanda fiecarui manager, indiferent de domeniul in care lucreaza, dar si fiecarei persoane care doreste sa faca lucrurile cu atentie si sa obtina rezultatele dorite.
Atul Gawande a condus echipa de proiect a OMS (Organizaţia Mondială de Sănătate), pornind de la studierea mecanismelor de checklist folosite cu succes, de ani de zile, în aviaţie şi, mai recent, chiar în medicină. După ce a creat, testat şi evaluat lista OMS pentru siguranţă în chirurgie, Gawande îşi completează lucrarea cu o perspectivă mai largă, arătând cum ar putea fi aplicată cu folos o astfel de metodă în activitatea firmelor de investiţii.Este autorul a încă două cărţi renumite la nivel internațional, Better şiComplications, fiind considerat a fi un scriitor de elită.
Dar de ce nişte măsuri luate în cadrul medicinei ar putea avea legătură cu restul ocupaţiilor din lume şi de ce această carte merită a fi citită? Pentru că trebuie să recunoaştem că în orice domeniu, nu doar în medicină, se greşeşte, chiar fără intenţie, dar tot greşeală se numeşte şi tot ajunge să aibă repercusiuni asupra activităţii desfăşurate, asupra colegilor, carierei, chiar şi asupra vieţii personale.
O listă bine alcătuită, cuprinzând lucrurile care trebuie făcute fără a implica vreo greşeală, pas cu pas, unul după altul, dar şi momente obligatorii de reflecţie ori de comunicare în echipă este extrem de importantă. “Pledoarie pentru checklist”nu prezintă doar aspect din domeniul medicinei, ci şi legate de aviaţie sau construcţii; poate fi observat din exemple faptul că fiecare dintre ei, oricât ar fi de expert, nu începe o activitate sau nu pleacă în cursă până nu execută tot ce le indică “checklistul”.
Autorul evidenţiază tipologia greşelilor pentru a ține cont de ele la construirea checklist-ului activităţilor noastre şi de a putea aduce şi îmbunătăţiri în tot ceea ce facem. Astfel, greşelile sunt de două feluri – cele pe care le comitem fiindcă nu ştim destul şi cele cauzate de faptul cănu folosim cum trebuie ceea ce ştim. Marile eşecuri – greu de iertat – rezultă mai ales din a doua categorie de greşeli.
Este foarte important să învăţăm din greşeli, dar şi mai important este să învăţăm să le evităm şi să aducem îmbunătăţiri în domeniul în care ne desfăşurăm activitatea.